FAQ

Her har vi samlet de mest almindelige spørgsmål og svar om QBIS og GDPR.

Hvad gør QBIS inden for GDPR?

Vi har udpeget et databeskyttelsesmiddel på QBIS og har etableret en binær aftale med eksisterende underleverandører. Vi har også gennemgået sikkerheden forbundet med vores services og planlægger også at få SSL-certifikater til alle vores hjemmesider. Derudover anvender vi passende sikkerhed for vores tjenester og overholder anbefalingerne og retningslinjerne i databeskyttelsesforordningen. Vi har også lagt stor vægt på privatlivets sikkerhed – minimering af personoplysninger. Det er et af de grundlæggende principper for beskyttelse af personlige oplysninger og betyder, at vi ikke indsamler mere information end nødvendigt for det nuværende formål og service. Med hensyn til vores produkter og tjenester udvikler de sig løbende for at overholde gældende lovgivning.

Hvordan påvirker jeg QBIS som kunde?

Alle virksomheder og organisationer, der beskæftiger sig med personoplysninger, er omfattet af den nye databeskyttelsesforordning, og du er enten personoplysningsansvarlig eller personoplysningskoordinator. Den ansvarlige person bestemmer hvordan og hvor man skal bruge personoplysningerne. En personoplysningerskoordinator behandler i stedet personoplysningerne på vegne af den ansvarlige person.

Som kunde hos QBIS er din virksomhed personligt ansvarlig, og QBIS er en personlig informationsassistent. Disse roller vil blive forklaret mere detaljeret i vores vilkår. Ellers fungerer QBIS-tjenesten som sædvanlig, og du bliver som kunde ikke påvirket af ændringer, vi foretager, men vi anbefaler at du gennemgår din egen personaledirektion, så din virksomhed opfylder kravene.

Hvordan påvirker det mig som partner?

Vi leverer de samme vilkår til alle kunder, uanset om du er direkte kunde eller samarbejdspartner. Vi hos QBIS vil fungere som underleverandør i begge tilfælde. Den eneste forskel er, at du som partner er underlagt dine egne erhvervskunder og kan derefter anvende de samme vilkår som vi gør hos QBIS.

Hvad har QBIS lavet af funktioner for at gøre min hverdag lettere i forbindelse med GDPR?

QBIS har allerede mange rapporter i dag, som kan hjælpe vores kunder i deres arbejde med GDPR. Vi vil også introducere en tilpasset GDPR-rapport for at forenkle dette arbejde samt introducere funktionalitet til automatisk anonymisering.

Vil QBIS bidrage med aftaler omhandlende personlig data?

Ja. Vi har etableret en personlig dataaftale med alle vores leverandører samt opdateret vores Vilkår og betingelser for behandling af personlige data. Disse vilkår og betingelser præciserer klientens rolle og ansvar som en personligt ansvarlig person samt QBIS’ ansvar som personlig informationsassistent i sin rolle som systemleverandør. Vilkårene er tilgængelige her.

Vil jeg som kunde være i stand til at anonymisere personalet selv i QBIS?

Ja! Læs mere i vores afsnit om, hvordan du håndterer personlige oplysninger i QBIS.

Hvilket ansvar tager QBIS?

Det er den personligt ansvarlige person, der er ansvarlig for at opstille retningslinjer for håndtering af personoplysninger. Det betyder, at vores kunder selv er ansvarlige for de personlige data, de sender til QBIS. Vi er imidlertid fuldt ansvarlige for at overholde databeskyttelsesforskrifterne, som trådte i kraft den 25. maj 2018.

→ Læs mere: Hvad er GDPR?